mandag 2. juli 2012

01 -02 Juli Fellesholmen - Gjøssøya

Endelig på sjøen igjen siden "strafferunden" når jeg ser bort fra Tromsøya rundt. Vi satte ut fra Grøtfjord. JTS er kommet utpå og min TM Reval Viking (som vekker bekymring hos flere så snart vi nærmer oss TR i juni) ligger tilsynelatende klar, men utpå viste det seg at den dro heftig til venstre. Inn igjen - og så slo jeg knuter på rorlina for å balansere strekket. Denne førstelinjeservicen må rettes opp. Vi la rett ut mot Gjøssøya med en svak vind i ryggen, og fortsatte gjennom sundet til Kjeøya og ut langs skjær og småholmer til keila på Fellesholmen. Etter lunch med rekesmørbrød satte vi kursen over til Småvær. Svake dønninger om noen i det hele tatt, og speil blankt - det er til å miste balansen av! Runda nordste holmen på småvær før vi møtte Anne med følge som kom fra Sandvika på Vengsøya. Mens de fulgte kjølvannet vårt over til Fellesholmen la vi inn på den største holmen til en tanke hvitvin og litt reker (igjen). Fortsatte så uten hjelp av hverken sjø eller vind over til Gjøssøya og landa på ei snop lita strand sør om Trollvika. Like etter kom gjengen inn fra Fellesholmen. 

I Grøtfjorden uten badegjester

 

Utsyn fra Fellesholmen. Øya er utskitt av gjess og frodig.


På veg til Småvær. Sørfugløya og Sandøya i nord. Her er så stille at vi strir med balansen og blir søvnige. Regnbyger inne på øyene.


Samling på Gjøssøya. Harald A, Anne, Hilde, (min plass), Bernt, Jan Thomas, Johan og Gøril.   Diskusjonen gikk etterhvert høyt. Som nevnt over dro kajakken min til venstre under Tromsøya rundt. Hvilket handikapp det var siden vi padler med klokka! Stadig vekk ville kajakken min ut Kvaløysundet, Grøtsundet, inn i båthavna i Tromsdalen og inn Balsfjorden i stedet for å henge på doblingen. Ja, hadde vi padlet motsatt veg ville jeg tatt Anne og Harald i spurten. Etter å ha hørt dette vil de to peningan nå prakke på meg en flåte for to. 

På utkikk etter sol - langt over midnatt

Gjøssøysundet. Styrmannstind langt bak i midten. Hollenderen (en spiss) til høyre.


Fellesholmen
Søndag padla vi langt om lenge sørover sundet, runda sydspissen av Gjøssøya og opp rundt Kvannholmen og Kjeøya - så innover langs land på Vengsøya og over til badestranda i Grøtfjord - hvor to nettkledde "badet". Men kom nå ikke i land der på fjære sjø! Det ble lang bæring. Hele turen ca 44 km.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

eTavle