søndag 5. mai 2013

5. mai Jiehkkevarri opp og ned II

Jeg hadde sett for meg en tur til i år, men slo fra meg denne helga. Værmeldinga var nå bare sånn noenlunde. Men det var fristende da Tore Gjert Eriksen ringte og lurte på om jeg hadde telefonnummer til taxi i Holmukt. Jeg skjønte hva det betydde, og ba om å få være med. Helt greit - og bare hyggelig, var svaret. Dette var "bestefars" tur med ungdommen. Jentene (16) går på idrettslinje med utholdenhet som spesialfelt. Kan aldri ha vært større spredning i alder på noen av turene mine. Også denne gangen ble det vendereis på toppen. Overskyet på veg opp og tåke på toppene. Litt sol på rasten nedenfor breen. Alvor: Brefronten som henger i fjellveggen over breen, kalvet. Stor sky av iskrystaller. Ismassene var heldigvis ikke så store at de veltet utfor haugen midt i breen. Den kan det. Vi som var i baktroppen gikk mer til høyre og runder gammel skredmark med isblokker og opp i skråningen til høyre under fjellet. Se kartskisse nederst.    

Tore Gjert ringte lørdag for å spørre etter telefon til taxi, jeg ba om å få være med. Her ungdommen, Sondre, Hilde og Arja

På toppen -de samme

Hele gjengen

Kort stopp på veg ned


Is i øvre heng. Høyre side (sør) har blitt villere år for år. Venstre side har derimot blitt enklere og videre. 


Legg til bildetekst

Hold høyre side opp. Skrå over til venstre side i øverste heng.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

eTavle